Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

kitabımızda ki türlerin hepsi burda var!! Buyrun.. 1

Aşağa gitmek

kitabımızda ki türlerin hepsi burda var!! Buyrun.. 1 Empty kitabımızda ki türlerin hepsi burda var!! Buyrun.. 1

Mesaj tarafından MrBurak Ptsi Şub. 23, 2009 8:09 pm

Kaside

Kaside,divan edebiyatı nazım şekillerinden olup,edebiyatımıza Arap Edebiyatından girmiştir.Klasik bir kasidede nesib-teşbib, tegazzül,girizgah,methiye-hiciv,fahriye ve dua bölümleri bulunur. Ancak bu bölümler her kasidede olmayabilir. Kaside,beyit esasına göre yazılır ve mısra örgüsü aa,ba,ca,da,ea...şeklindedir.Bu yönleriyle gazele benzeyen kaside,beyit sayısının fazla oluşu ve bölümlerinin bulunması dolayısıyla gazellerden ayrılır. Kasideler 'Birini övmek veya yermek için yazılan şiirlerdir.' şeklindeki tanım,bunun nazım şekli değil de nazım türü olduğunu iddia etmek olur.Oysa kaside adı şiirin nazım şekliyle alakalıdır. Bu açıdan bakıldığında kasideleri belirli bölümlerden oluşan ve gazellerden daha uzun yazılan belli bir kafiye örgüsü olan (aa ba ca da....)nazım şeklidir diye tanımlamak daha doğru olacaktır. Kasideyi övgü ve yergi şiiri olarak tanımlarsak övgü ve yerginin yapıldığı farklı nazım şekilleriyle yazılmış bütün şiirleri bu gruba dahil etmemiz gerekir.Mesela şair gazelinde bir kişiyi övdü ise onun da kaside olduğunu iddia etmemiz gerekir ki bu da doğru bir adlandırma olmaz.Aynı şekilde bütün hicviyeleri kaside olarak adlandırmamız gerekir.Mesela Ziya Paşanın meşhur terkib-bendini(Bir katre içen çeşme-i pür-hûn-ı fenâdan başın alamaz bir dahi baran-ı beladan...) kaside olarak kabul etmemiz gerekir. Kasidelerde illa ki övgü veya yergi olacak şartı yoktur. Meselâ şair bahariyye içinde tamamen baharın güzelliklerinden bahsetmişse bunun içinde övgü ve yergi aramak abes olacaktır. Özellikle İstanbul'dan uzak kalan şairlerin divanlarındaki kasidelerde bir devlet büyüğünü övmekten ziyade bu tür övgü dışı konuların anlatıldığı eğer incelenirse görülecektir. Aynı hatalar gazel için de yapılmaktadır.Gazel kadın aşk şarap konulu şiirler demek değildir.Gazel de kaside gibi bir nazım şeklidir.Aşağıda Naziri divanından alınmış bir kaside örneği yer almaktadır.Sünbül redifli bu kasidede tamamen sünbülün şaire hatırlattıklarından bahsedilmiş;herhangi bir şekilde devlet adamları övülmemiştir:
Kasideler,Türk edebiyatında 13. yüzyılda kullanılmaya başlanır. Nazım birimi beyittir. Beyit sayısı genellikle 33-99 arasında değişir.Ancak daha fazla beyitlerle yazılan kasideler bulunabildiği gibi 8 beyitten müteşekkil kasidelerin yazıldığı da görülmüştür. Kasidenin ilk beyitine matla denir. Şair kasidesi içinde matlayı tekrar ederse tecdid-i matla denir. Matlayı birden çok tekrar ederse bu zat-ül metali veya zül metalidir. Kasidenin son beyitine makta , şairin mahlasının bulunduğu beyite taç beyit denir. Kasidenin en güzel beyiti beyt-ül kasid olarak isimlendirilir.Kaside şairlerine kaside-gû (kaside söyleyen), kaside-sera ya da kaside-perdaz (kaside yazan) denir. Çok katı bir kalıpla yazılan kasideler, 6 bölümden oluşur.
Kasidenin Bölümleri
1. Nesip (Teşbib)
• Kasidenin ilk bölümüdür, şiir yönünden en ağır bölümdür.
• Genelde 31/99 beyit olur.
• Şair bu bölümde betimleme yapar ; kadın, kış, at, bahar vs.
Baharın tasviri yapılıyorsa: Bahariye, kışın tasviri yapılıyorsa: Şitaiye, temmuzun tasviri yapılıyorsa: Temmuziye, ramazanın tasviri yapılıyorsa: Ramazaniye, atın tasviri yapılıyorsa: Rahşiye, hamamın tasviri yapılıyorsa: Hamamiye.
2. Girizgah
• Nesip bölümünden methiye bölümüne geçerken söylenen ve basamak görevinde olan beyitlerdir.
• Şair bu bölümde övgüye başlayacağını haber verir.
• 1-2 beyitten oluşur.
3. Methiye
• Kasidenin sunulduğu kişinin övüldüğü bölümdür.
• Şiir yönü çok zayıf, dil yönü diğer bölümlere göre çok ağırdır.
4. Tegazzül
• Gazel söyleme anl***** gelir, bütün kasidelerde olması zorunlu değildir.
• Methiyeden sonra şair bir fırsatını düşürüp aynı ölçü ve uyakta bir gazel söyler, buna tegazzül denir.
5. Fahriye
• Şairin kendini övdüğü bölümdür.
• Fahriyeyi en seven şair Nefi'dir.
6. Tac
• Şairin kendisi hakkındaki yeni düşüncelerini söylediği bölümdür.
• 2-3 beyit bulunur.
• 'Nefi' çok kullanır.(Tac bir bölüm değil sadece şairin isminin geçtiği beyittir)
7. Dua
• Kasidenin son bölümüdür.
• Birkaç beyit olur.
• Şair burada övdüğü kişinin başarılı, uzun ömürlü, talihinin iyi olması yönünde dua eder.









Sone
Sone, iki dörtlük ve iki üçlükten oluşan 14 dizelik bir nazım şekilidir. Batı edebiyatında kullanılan bu tür Servet-i Fünuncular tarafından Türk edebiyatına sokulmuştur. Genellikle dörtlükleri çapraz kafiye ile yazılır. Sonede işlenen konuları sınırlandırmak doğru bir yaklaşım değildir. Sonede her türlü konu işlenebilir.Son dize duygu yönunden en baskın dizedir.Devrik cümleler kullanılır. Batı edebiyatındaki sonelerde aşk konusu işlenir. Fakat bizim sonelerde her türlü konu işlenir. Örnek
Aşk Sonesi - V -
Gece, hava ya da şafak dokunmasın sana asla, fakat gece yalnızca, üzümlerin içi, o saf suyu duyduğu zaman büyüyen elmalar, mis kokulu ülkende balçık ve reçine.
Gözlerinin dünya ışığını gördüğü Quinchimalí’den sınır bölgesinde benim için yaratılmış ayaklarına kadar, bildiğim balçıklı topraksın sen: yeniden dokunurum kalçalarında dünyanın tahılına.
Belki bilmiyorsun, Araukanyalı kadın, ki seni sevmeden evvel, unutmuştum öpüşlerini, ki yüreğim ağzını anımsamayı sürdürdü,
ki bir yaralı gibi yürüdüm sokaklarda, ta ki, sevgilim, bulduğumu anlayana dek, öpüşlerden ve volkanlardan bölgemi.
İlk iki bendi dörtlük, son iki bendi üçlük on dört mısradan oluşan nazım şekli. Önce İtalyan edebiyatında kullanılmış, sonra Fransız edebiyatına, oradan da diğer Avrupa edebiyatlarına geçmiştir. Edebiyatımızda ilk Cenab Şahabeddin’in sone şeklinde şiir yazdığını görüyoruz. Servet-i Fünûn şairlerinin hemen hepsi bu nazım şeklini benimser.
Sone kafiye sistemi üçe ayrılır:
1. İtalyan tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, ede 2. Fransız tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, eed (İtalyan ve Fransız tipi sone arasındaki tek fark son üçlüğün düzenindedir.) 3. İngiliz tipi: Mısra sayısı değişmemekle beraber ilk on iki mısra tek bir bend, son iki mısra da ayrı bir bend halinde yazılırlar.


Özellikleri:
1. Genel olarak kısa şiir, türkü demektir. 2. 14 mısradan oluşan ve daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şeklidir. 3. İlk iki bent dörder, son iki bent üçer mısradır. 4. Kafiye örgüsü şöyledir. abba abba ccd ede 5. Türk şairleri sonenin kafiye örgüsünde serbest hareket etmişlerdir. 6. Edebiyatımıza Servet-i Fünun döneminde Fransız Edebiyatı etkisiyle geçmiştir. 7. Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin bu türün örneklerini çok vermişlerdir.
MrBurak
MrBurak
Genel Kurmay Başkanı
Genel Kurmay Başkanı

Mesaj Sayısı : 225
Yaş : 33
Nerden : Pwp Forum
Puan : 1117
Kayıt tarihi : 23/01/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics
» kitabımızda ki türlerin hepsi burda var!! Buyrun.. 2
» Mage Sw Pk Zevki Burda 1.cide 1k 2k np war gelen human olsun Bugün 7:17 pm Alıntıyla Cevap Ver Mesajı değiştir/sil Bu mesajı sil Mage Sw Pk Zevki Burda On Numara bi Sw Pk ii Oluyor Mageler dağıtıryor sw=95.130.172.91 ko panel=95.130.172.91
» Mage Sw Pk Zevki Burda 1.cide 1k 2k np war gelen human olsun Bugün 7:17 pm Alıntıyla Cevap Ver Mesajı değiştir/sil Bu mesajı sil Mage Sw Pk Zevki Burda On Numara bi Sw Pk ii Oluyor Mageler dağıtıryor sw=95.130.172.91 ko panel=95.130.172.91
» Mage Sw Pk Zevki Burda 1.cide 1k 2k np war gelen human olsun Bugün 7:17 pm Alıntıyla Cevap Ver Mesajı değiştir/sil Bu mesajı sil Mage Sw Pk Zevki Burda On Numara bi Sw Pk ii Oluyor Mageler dağıtıryor sw=95.130.172.91 ko panel=95.130.172.91
» Mage Sw Pk Zevki Burda 1.cide 1k 2k np war gelen human olsun Bugün 7:17 pm Alıntıyla Cevap Ver Mesajı değiştir/sil Bu mesajı sil Mage Sw Pk Zevki Burda On Numara bi Sw Pk ii Oluyor Mageler dağıtıryor sw=95.130.172.91 ko panel=95.130.172.91

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz